2020 рік обіцяє стати поворотним для ринку мікрокредитування в Україні. Про сьогоднішній стан цієї сфери, прийдешні зміни й їх вплив на кредиторів і позичальників ми поговорили з директором компанії ШвидкоГроші Олександром Холодом.

Александр Холод

Олександр Холод, директор ШвидкоГроші

– Які основні тенденції зараз простежуються в сфері мікрокредитів?

– У кінці 2019 року було підписано закон, що розділяє функціонал комісії з регулювання ринку фінансових послуг на два великих регулятора, один з яких − Національний банк України. Стартувало серйозне перезавантаження всього фінансового інструментарію і законодавчої бази фінансового ринку України. У 2020 році – в першому півріччі 2021 року ми побачимо великі зміни. Частина послуг, які раніше були в підпорядкуванні тільки банків, стануть доступні і фінансовим компаніям.

Вимоги до фінансових компаній зростуть. Швидше за все не всі компанії доживуть до кінця 2020 року, деякі не переживуть 2021 рік. Це буде досить серйозним викликом у регуляторній політиці та наведення порядку на ринку фінансових послуг.

Що ми в результаті отримаємо? Я впевнений, що ми побачимо більш керований і цивілізований ринок, який буде сильно схожий на європейський. Права як кредиторів, так і позичальників стануть більш захищеними. Це буде дійсно розумний, здоровий баланс. Те, що зараз робить Нацбанк, асоціації, і компанії − те, як вони переосмислюють діяльність і йдуть до змін − вселяє певний оптимізм. Хочеться, щоб цей оптимізм реалізувався.

– Наскільки може зменшитися кількість компаній?

– Я думаю, значно. Якщо зараз ми говоримо, що в реєстрі їх близько 950, а більш-менш активних гравців, які кредитують людей, 150-200 компаній, то в майбутньому в реєстрі залишиться близько 200, з них активних − близько 50.

– Які основні проблеми існують на цьому ринку зараз?

– Однією з основних проблем є те, що деякі компанії нараховують дуже великий розмір відсотків, в тому числі штрафних санкцій. Новий проект закону №1109 покликаний частково їх обмежити і нормувати. Друга проблема − це певне емоційне напруження, яке виникає між кредитором і боржниками, які з одного боку не хочуть платити, з іншого боку набрали дуже багато кредитів, дещо поспішаючи. Виникає тиск з обох сторін. Це привід для діалогу, для осмислення і для підвищення відповідальності в своїй роботі і в своїх зобов’язаннях для обох сторін.

Кредиторам не потрібно нараховувати величезний відсоток − це повинні бути розумні, законодавчо визначені відсотки.

А боржникам, або людям, які зіткнулися з ситуацією тиску або частих дзвінків від колекторів, потрібно розуміти, що все одно необхідно знаходити засоби і робити кроки для співпраці і реструктуризації боргу, щоб закрити цю проблему. Звичайно ж, завжди слід осмислено брати гроші в кредит.

– Скільки кредитів було видано вашою компанією в 2019 році? Які ставите перед собою плани на 2020-й?

– Точну кількість кредитів я назвати не можу, але скажу так, що в 2019 році наші обсяги приросли приблизно на 30% по відношенню до попереднього року. На 2020-й ставимо приблизно такі ж плани − зрости на 30% у порівнянні з 2019-м.

– Який середній обсяг кредиту, що видається вашим підприємством?

– У нашому стандартному продукті, з яким ми працюємо 10 років, ця сума на сьогоднішній день сягає рівня 3,5 тис. грн. Якщо ж ми говоримо про так званий довгий кредит, що видається терміном до 70 днів, то середня сума там на рівні 14 тис. грн.

– Яку частку займає онлайн-кредитування в загальному обсязі мікрокредитів, що видаються зараз в Україні? Чим пояснюється поступове зростання цього сегмента?

– Зростання цього сегмента пояснюється високою доступністю послуги і тим, що велику кількість кредитів людина може отримати одночасно буквально за півгодини − оформити кілька заявок в декількох компаніях. Я думаю, що зараз чистий онлайн в Україні займає частку близько 60%. Потрібно розуміти, що онлайн-видачу кредитів роблять практично всі компанії. Серед них є компанії, які роблять і видачі на відділенні, і онлайн-видачі, і чистий онлайн, без єдиного відділення. Якщо брати суто компанії, в яких немає фізичних відділень, то їх частка близько 60%. Якщо ж говорити про онлайн-кредити, то цифра на рівні 75%.

– Із цього року Нацбанк стане регулятором ринку мікрокредитування і буде здійснювати нагляд над компаніями. Як це може позначитися на роботі МФО? Чого чекаєте від нового регулятора?

– Ми від нового регулятора чекаємо розуміння того, що цей ринок молодий, що ми кредитуємо за рахунок власних коштів, тому рівень ризику у нас мінімальний. Але при цьому рівень неповернутих кредитів дуже високий.

Від НБУ ми чекаємо певних можливостей, які дадуть нашим компаніям ставати більшими, але ми розуміємо, що і відповідальність за роботу з клієнтами стане серйознішою. Вимог побільшає, в тому числі з фінансового моніторингу.

Хотілося б, щоб НБУ прислухався до учасників ринку і не вводив жорстких заходів у дуже чутливих моментах, наприклад, у таких питаннях, як: рівень ціноутворення, фінансовий моніторинг, вимоги до касових вузлів. Якщо Нацбанк почне регулювати ці питання, то це позначиться на клієнтах. Закриється частина компаній, без роботи залишиться багато людей, і клієнт не отримає того ж сервісу, який є зараз. Компанії будуть шукати інші шляхи, за допомогою яких можна вижити на ринку.

– Як ви оцінюєте недавно прийнятий Кодекс професійної етики для МФО, наскільки він був необхідний? Ваша компанія вже впроваджує в своїй роботі його правила або планує впроваджувати в майбутньому?

– Ми дуже позитивно оцінюємо даний тренд і були одними з ініціаторів цього Кодексу. Була проведена велика робота в асоціації, щоб його написати й узгодити з усіма компаніями. Він дійсно необхідний. Це усвідомлена і відповідальна поведінка гравців ринку, які підписали Кодекс. Дуже важливо, щоб зараз він не залишився просто папером, а дійсно став стандартом і правилом роботи між кредиторами і боржниками.

Кредитори, які підписали Кодекс, згодні з тим, що потрібно забезпечити споживачів фінансових послуг кращим сервісом і обслуговуванням. Регулятор може бути спокійний, що на фінансовому ринку все працює коректно, а інвестори і власники бізнесу будуть впевненими, що мікрофінансові організації працюють відповідно до загальноєвропейських стандартів.

Така домовленість між МФО на практиці реально допоможе підвищити стандарти роботи з клієнтами. Сподіваємося, що позичальники оцінять це і зі свого боку теж продемонструють краще виконання зобов’язань за кредитами. Це вирішить ряд проблем у сфері мікрокредитування і допоможе зняти напругу між боржниками і кредиторами.

Наша компанія вже зараз впроваджує правила, прописані в кодексі. Левова частка з них і раніше у нас працювала, а в найближчі місяці ми повністю закінчимо їх впровадження.

Звёзд: 1Звёзд: 2Звёзд: 3Звёзд: 4Звёзд: 5 (Пока оценок нет)
Loading...