В Україні поступово слабшають карантинні заходи, що зокрема стосується роботи мікрокредитних організацій (МФО). Директор ШвидкоГроші Олександр Холод розповів нам про те, які кардинальні зміни відбулися на ринку мікрокредитів за незвичайну карантинну весну 2020 року. А також відповів на питання, що чекає цю галузь в найближчому майбутньому.

Александр Холод

Олександр Холод, директор ШвидкоГроші

– 30 травня відкрилися всі відділення вашої мережі. Як в цілому ви пережили період карантину, чи довелося скоротити кількість відділень?

– За період карантину наші відділення скорочувалися аж до повного закриття в перші тижні. Потім ми практично повністю відкрилися, і працювало три чверті наших відділень. Із запуском ринків і торгових центрів наша мережа працює повноцінно і в повному складі. Загальна кількість відділень з початку карантину не змінилася. Ми закрили кілька відділень і стільки ж відкрили – більш зручних для відвідування.

– Як змінилася поведінка ваших позичальників? Можливо, вони почали брати скромніші суми або навпаки середня сума позики зросла?

– Поведінка позичальників змінювалася декілька разів. Перші тижні карантину люди відчували кризу, не розуміли, що буде далі, гарячково скуповували товари першої необхідності. У цей період вони брали максимально можливу суму кредиту, абсолютно не замислюючись над тим, як її погасити. Ці апетити почали заспокоюватися ближче до кінця березня. У квітні клієнти почали приймати більш зважені рішення, в основному не допускати прострочення, погашати свої кредити вчасно. Суми кредитів стали більш обґрунтованими.

В цілому був позитивний квітень. Так, середня сума позики дещо зменшилася, тому що клієнти акуратно підходили до взятих кредитних зобов’язань і обдумано вибирали потрібну суму.

А люди з ознаками шахраїв у перші тижні карантину спробували взяти все, що вони можуть. Після березня в нас тренд досить рівний.

– За вашими спостереженнями, які люди частіше звертаються за кредитами в даний час? Молодь, люди середнього віку або літні люди?

– В цілому портрет клієнта абсолютно не змінився. Ми відмічаємо на тому, що за період квітень-травень до нас прийшла велика кількість людей, які раніше не доходили до нашого продукту і могли користуватися іншими споживчими кредитами. Це сталося через те, що банківське кредитування було практично зупинено. Для ряду людей ми стали тією надією, яка допомогла їм у несподіваній ситуації поповнити грошові кошти й вийти з кризи.

– Після того, як на самому початку карантину деякий час МФО не мали можливості працювати офлайн, а потім відділення знову відкрилися, чи відзначили ви наплив клієнтів?

– Напливу клієнтів не було, але попит почав відновлюватися. Дійсно, багато людей почали знову приходити до нас за готівкою. Їх не цікавив переказ на карту. Ми відчули, що ринок відновлюється. Зараз частка оффлайн-кредитування приблизно на тому ж рівні, як і до карантину.

На жаль, не всі оффлайн-гравці вижили. Багато закрили свої відділення, багато з’їхали.

Тут простежується кілька причин. Це і просідання попиту, і прострочені заборгованості, і висока орендна ставка, яка не завжди знижувалася орендодавцями. Тому ринок дуже важко переживає карантинні заходи. І плюс напередодні спліта деякі гравці вирішили піти з ринку.

– Як в цілому йдуть справи в питаннях повернення кредитів – чи збільшилася кількість проблемних клієнтів?

– Так, кількість проблемних кредитів збільшилася, особливо в перший час карантину. Люди отримали індульгенцію у вигляді відсутності неустойки. Вони платили тільки тіло кредиту. А коли відсотки зупинялися, то деякі люди відкладали оплату цих зобов’язань в довгий ящик і планували повернутися до цього пізніше. Але, звичайно ж, заборгованість все одно залишалася за клієнтом, і дзвінки колекторів продовжувались. Приблизно в половині кредитів, оплату яких люди відклали, причиною є саме тимчасова відміна неустойки.

– Чи намагаєтеся ви зараз залучати нових клієнтів або робите ставку на наявних клієнтів? Чи передбачені для нових позичальників, а також перевірених старих клієнтів якісь пільгові умови кредитування або інші цікаві пропозиції?

– Ми раді людям, з якими працюємо вже не вперше – повторні клієнти отримують від нас ще більш оперативне обслуговування та більшу суму кредиту – вони вже можуть собі її дозволити. Також ми робимо ставку і на нових клієнтів. У травні відбувається добре відновлення попиту і приплив нових позичальників. Цей процес має плавний характер. Думаю, що в тому числі це результат рекламної кампанії, запущеної нами в травні.

– Чи пропонує ваша компанія послугу перекредитування?

– Ми не надаємо послугу перекредитування позик, узятих в інших організаціях. Ми просто видаємо кредити. Як вони використовуються – на погашення, на особисті потреби і так далі – це вже справа клієнта.

– У періоди кризи, як правило, відбувається розквіт ломбардів. Чи зросла зараз конкуренція з їхнього боку? На вашу думку, МФО та ломбарди ділять клієнтів з одного сегмента, або в ці структури звертаються якісно різні позичальники?

– У нас є перетин із клієнтами, які відвідують ломбарди. Орієнтовно ця частка – на рівні 50-60%. У той же час у нас принципово інший продукт. Щоб прийти в ломбард і отримати кредит, потрібно залишити якусь заставу. Ми ж видаємо кредит на підставі кредитної історії клієнта.

Деякі ломбарди закриваються, деякі переїжджають на інші місця, і в цілому мережа ломбардних відділень дещо скорочується.

– Чи вдалося мікрокредитним організаціям відтягнути на себе частину клієнтів із банківського сектору?

– Так, ми бачимо, що профіль клієнтів у нас певною мірою коливався. Приходили люди з банківського сектора, яким потрібні невеликі суми. Вони зверталися до нас впродовж квітня і травня. Сподіваємося, що цей тренд збережеться.

– Чи помітили ви вже якісь зміни на ринку МФО? Чи стало менше гравців на ринку через карантин?

– Так, ми відзначаємо, що пропозицій нових кредитів стає менше. Число активних гравців дійсно скорочується. Далеко не всі компанії проходять атестацію або підготовку, або планують перейти під регуляцію Національного банку України.

Основний кістяк гравців – це близько 20-30 компаній – він залишається і працює. Багато МФО зараз сформували позицію вичікування – поки не відновиться питання з неустойки, і поки вони знову не візьмуться за стягнення заборгованості тих грошей, які були видані.

По закінченні карантину, через пару місяців можна буде підводити підсумки і дивитися хто залишився на ринку, а хто дійсно вирішив піти. Час розставить все на свої місця, і ми побачимо, хто пройшов цей карантин правильно і з кращою підготовкою, а хто виявився менш підготовленим. Швидше за все, повну картину ми побачимо цієї осені – тоді буде зрозуміло, хто зумів пережити не тільки карантин, а й регуляцію НБУ, хто зміг підготувати свої нормативні документи, переглянути свої принципи роботи тощо.

– Чи готуєтеся ви до ймовірної другої хвилі коронавіруса, яку прогнозують на вересень-жовтень? Що плануєте робити?

– Ми познайомилися з абсолютно новим, нетиповим видом пандемії. Вона частково піде, але все одно ця хвороба стане частиною нашого життя. Тому нам потрібно навчитися з цим жити, подумати про власну гігієну. Також потрібно готувати інструментарій ведення бізнесу і продовжувати жити далі. Думаю, що другу хвилю коронавіруса у вересні багато хто вже зустрінуть підготовленими. Будуть розроблені певні сценарії, яким чином потрібно діяти в тій чи іншій ситуації. Тому друга хвиля пройде в будь-якому випадку легше, ніж перша.

Звёзд: 1Звёзд: 2Звёзд: 3Звёзд: 4Звёзд: 5 (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)
Loading...